Kunnanhallituksen tai -valtuuston päätöksestä tehty oikaisuvaatimus tai kunnallisvalitus ei useinmiten johda valituksen alaisen päätöksen kumoamiseen.

Koska kyse on hallintoasiasta, niin hallinto-oikeus tutkii lähinnä asian muotopuolta. Valituksen voi tehdä, jos viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai päätös on muuten lainvastainen. Oikeus ei aina ota kantaa valituksen kohteena olleen päätöksen sisältöön.

Tyhmyydestä sakotetaan, sanotaan. Tämä  viisaus ei kuitenkaan koske kunnallispolitiikkaa, koska kaikkien kuntapäättäjien ei tarvitse olla asioista samaa mieltä. Jos päätöksen sisällössä on selvä asiavirhe tai valittjan mielestä lainvastaisuus, niin siihen hallinto-oikeus ei  useinkaan reagoi mitenkään.

Esimerkki tästä ongelmasta: Jos opettajakunta valittaa kunnan päätöksestä lomauttaa opettajat säästösyistä, niin valtus hallinto-oikeuteen ei johda mihinkään, ellei kunnan hallintosääntöä ole muodollisesti rikottu. On päättäjien omassa harkinnassa, mistä säästöt revitään.

Toinen esimerkki: Kunnanhallitus rikkoi syyskuussa 2009 osakeyhtiölakia ja  kunnan vuokrakiinteistöt oy:n yhtiöjärjestystä vastaan erottaessaan itse järjestämässään yhtiökokouksessa kaksi yhtiön hallituksen jäsentä. Tehtävä kuului nimenomaan yhtiön hallitukselle, joka sivuutettiin.

Asiasta valitettiin, mutta hallinto-oikeus katsoi, että se ei tutki asiaa lainkaan siltä osin kuin kyse oli yhtiöjärjetyksestä tai osakeyhtiölaista. Se kunnanhallituksen kokous, jossa asiasta päätettiin, oli kulkenut muodollisesti oikein. Asia jäi siihen.

Toinen, päinvastainen, esimerkki (epä?)selvyyden vuoksi:

Kun valtuusto erimiellsenä siltä istumalta erotti kunnanjohtajan, niin asiasta tehty kunnallisvaltus tutkittiin perin pohjin Korkeinta Hallinto-oikeutta myöten. Päätös jäi voimaan.

Mikä ero näissä kahdessa valtuksessa oli? Jälkimmäinen tapaus oli mainittu aivan erikseen kuntalaissa, kun taas edellistä ei mainita. 

Hallinto-oikeus ei myöskään muuta päätöksen sisältöä. Se vain kumoaa sen, jos kumoaa. Siksi useinmiten on haastettava kunta käräjä- ei hallinto-oikeuteen rikosasiasta. Haaste jää lähes aina vaiheeseen, koska rikosoikedenkäynti maksaa. Hallintovalitus maksaa vain asiakirjojen lunastuksen verran.